Visualització de contingut web
D5—02
Pla d' execució BIM (BEP)
Tipus de contracte*
Servicis
Obres
Concessió d'obres
Fase del procediment**
Plec de Prescripcions Tècniques Particulars
Criteris d'adjudicació
* La present mesura pot ser incorporada en els tipus de contracte especificats.
** En funció de les particularitats i de l'abast de l'objecte del contracte, serà necessari valorar en quina fase del procediment de les exposades, és més adequada aplicar la present mesura de digitalització.
Descarregar fitxa
Dubtes o suggeriments?
Si tens algun dubte o suggeriment que ens permeta millorar el contingut d'aquesta fitxa o del portal, no dubtes a posar-te en contacte amb nosaltres accedint al nostre formulari.
Objectiu
Assegurar que els contractes de servicis i/o obres definisquen l'estratègia BIM, mitjançant l'elaboració i aprovació del Pla d'Execució BIM (BEP, de l'anglés BIM Execution Plan), sent este un document contractual acordat pels diferents agents del contracte que els compromet per a garantir l'eficiència i eficàcia de l'execució del contracte. El BEP definix les pautes i mètodes de treball comú en el marc de la metodologia BIM que serviran com a base i guia de treball (agents, processos, requisits, estructura dels models, etc.) d'un projecte, execució d'obra i/o manteniment que es desenvoluparà amb prescripcions BIM, perquè tots els implicats desenvolupen un treball coordinat i coherent.
Descripció
El contingut mínim del BEP serà definit en els requeriments BIM de l'Administració, Entitat i/o òrgan proponent del contracte. En tot cas, el contingut no podrà ser inferior al següent:
-
Informació general del treball: es definirà les dades del contracte; les fites principals amb els rols responsables de cada fita; el calendari de reunions entre les diferents parts al llarg del contracte on es recollirà l'objectiu de la reunió, la periodicitat de les reunions, els participants i el canal de comunicació, entre altres. A més, s'inclourà un llistat de documents de referència utilitzats per a l'elaboració del BEP.
-
Objectius i Usos BIM del contracte: es definirà amb detall com es compliran els objectius BIM definits per l'òrgan proponent del contracte i aquells proposats pel contractista. Es definirà l'estratègia de resposta a cada ÚS BIM. Tant els OBJECTIUS com els USOS es vincularan amb els processos, fites i rols responsables. Es definirà la importància de cada ÚS amb la següent gradació: alta, mitjana o baixa.
-
Recursos humans i materials: es definirà els agents intervinents, els rols BIM, responsabilitats i dades de contacte. L'obligació d'incloure determinats rols quedarà reflectida en la resta de documentació del contracte. S'inclourà un organigrama, en el qual de manera esquemàtica es definisca les tasques de cada rol. Els recursos materials que es definiran són el maquinari i el tipus de programari necessari per a desenvolupar els USOS i OBJECTIUS BIM del contracte.
-
Entorn de col·laboració: S'explicarà l'organització relativa a l'entorn comú de dades del contractista o plataforma de col·laboració, si és el cas, i el procés de comunicació de la informació amb l'òrgan proponent del contracte. Es definirà el sistema previst de registre d'activitat i avanç del contracte, així com l'estat de la informació (en elaboració, compartit, arxivat).
-
Nomenclatura: es definirà el tipus de nomenclatura d'arxius BIM, elements BIM, espais i plànols que s'utilitzarà, segons els requisits BIM del contracte. En el cas de produir-se algun canvi respecte als requisits BIM, s'indicarà el tipus de canvi introduït.
-
Requisits d'informació: es definirà el nivell d'informació geomètrica i el nivell d'informació no geomètrica. Es definiran les categories, els elements i el nivell de desenvolupament (LOD, de l'anglés, level of development). Es definirà els sets de propietats que podrà ampliar-se respecte del mínim establit en els requisits BIM del contracte. Es podran introduir "paràmetres operatius" que agilitzen les tasques de modelatge. Un exemple de paràmetres operatius dins de l'entorn Autodesk seria un paràmetre generat per a organitzar el navegador de projecte, obra o servici.
-
Estructura organitzativa del model: es definirà l'origen de coordenades, l'estructura de divisió de models i les disciplines, els nivells, eixos de referència, plantilles, estratègia de parametrització, les unitats del model, la precisió dels models i els elements modelats i no modelats.
-
Processos BIM: es detallaran els processos que definiran el flux de treball del contractista per a dur a terme els USOS BIM. Es definirà el procés de coordinació dels models, d'intercanvi d'informació i de modelatge, amb indicació de les tasques, responsables de les tasques i lliurables resultants.
-
Lliurables BIM: es detallarà el llistat de lliurables a generar en cada fita al llarg del contracte, s'indicaran els formats, grandària i la versió dels documents i arxius. Es matisaran aquells lliurables relatius a models (nadius, IFC, núvols de punts, etc.) i a plànols. Es definirà l'estratègia de lliuraments i comunicació amb l'òrgan proponent del contracte (via de comunicació, rol responsable, permisos d'arxius, etc.)
-
Control de qualitat: es definirà el nivell de control de qualitat a seguir per l'empresa contractista, que serà baix, mitjà o alt. Es detallarà l'abast de l'autocontrol de qualitat, les tècniques de control utilitzades, el tipus de comprovacions a realitzar, la freqüència, els agents responsables, criteris i restriccions geomètriques. Es recomana superar el mínim establit en els requisits BIM del contracte.
S'ha de tindre en compte, que el BEP és un document viu que ha de ser modificat en funció dels ajustos que es produïsquen al llarg del desenvolupament del cicle de vida de l'actiu i que tot canvi està subjecte a aprovació de l'òrgan proponent del contracte i agents definits en el contracte amb estes funcions.
Justificació de la mesura
En la documentació a lliurar en el procediment de licitació es presentarà un document previ, conegut com PRE-BEP, en el cas de sol·licitar-lo com a criteri d'adjudicació o en el Plec de Prescripcions Tècniques Particulars. Este document desenvoluparà breument els punts descrits en l'apartat "Descripció" d'esta mesura, deixant plasmada l'estratègia BIM a seguir al llarg del contracte de manera que es justifique el compliment dels requeriments BIM definits per l'Administració, Entitat i/o òrgan proponent del contracte.
Verificació
En fase d'adjudicació
L'òrgan al qual corresponga realitzar l'avaluació de les ofertes comprovarà que en la documentació entregada en la fase d'adjudicació s'adjunta un PRE-BEP. En particular es comprovarà que el PRE-BEP conté com a mínim els següents apartats, amb un contingut breu ajustat als requisits BIM del contracte establits en els plecs: informació general del treball, objectius i usos BIM del contracte, recursos humans i materials, entorn de col·laboració, nomenclatura, requisits de la informació, estructura organitzativa del model, processos BIM, lliurables BIM i control de qualitat.
Una vegada realitzada l'adjudicació, el contractista presentarà el BEP, ampliant i detallant el contingut del PRE-BEP. El BEP serà revisat i aprovat per l'òrgan proponent del contracte. En el cas de contractes d'obres, a més la Direcció Facultativa serà l'encarregada de vetlar pel compliment del que s'estableix en el contracte.
En fase de projecte
En el moment de revisió del projecte, prèviament a la seua aprovació i en cada fita parcial de lliurament, la unitat encarregada del seguiment de l'execució del contracte comprovarà que el projecte s'està desenvolupant conforme a les prescripcions tècniques BIM del contracte definides en tots els apartats del BEP per a esta fase. Per a això, la unitat encarregada del seguiment de l'execució del contracte emetrà un informe indicant si el projecte s'ajusta els requisits BIM del contracte especificats en el BEP o no. En el cas que el projecte no satisfaça els requisits indicats en el BEP, l'informe de la unitat de seguiment indicarà quins aspectes han de ser esmenats en l'execució del projecte i s'instarà a realitzar un nou lliurament d'este.
Després del nou lliurament, l'òrgan proponent del contracte procedirà a l'acceptació o rebuig del lliurament, sense admetre's l'acceptació parcial.
En fase d'execució de l'obra
En cada lliurament associat a una fita de l'execució de l'obra, prèviament a la seua recepció, la unitat encarregada del seguiment de l'execució del contracte comprovarà que l'execució de l'obra s'està desenvolupant conforme a les prescripcions tècniques BIM del contracte definides en tots els apartats del BEP per a esta fase. Per a això, la unitat encarregada del seguiment de l'execució del contracte emetrà un informe indicant si la documentació relativa a l'execució de l'obra s'ajusta als requisits BIM del contracte especificats en el BEP o no. En el cas que la documentació no satisfaça els requisits indicats en el BEP, l'informe de la unitat de seguiment indicarà quins aspectes han de ser esmenats i s'instarà a realitzar un nou lliurament d'esta. Este informe prendrà en consideració la valoració prèvia realitzada per la Direcció Facultativa.
Després del nou lliurament, l'òrgan proponent del contracte procedirà a l'acceptació o rebuig del lliurament, sense admetre's l'acceptació parcial.
En fase de manteniment
En cada lliurament associat a una fita de la fase de manteniment d'un actiu, la unitat encarregada del seguiment de l'execució del contracte comprovarà que la gestió de l'actiu es realitza conforme a les prescripcions tècniques BIM del contracte definides en tots els apartats del BEP, per a eixa fase. Per a això, la unitat encarregada del seguiment de l'execució del contracte emetrà un informe indicant si la documentació relativa al manteniment s'ajusta als requisits BIM del contracte especificats en el BEP o no. En el cas que la documentació no satisfaça els requisits indicats en el BEP, l'informe de la unitat de seguiment indicarà quins aspectes han de ser esmenats i s'instarà a realitzar un nou lliurament d'esta.
Després del nou lliurament, l'òrgan proponent del contracte procedirà a l'acceptació o rebuig del lliurament, sense admetre's l'acceptació parcial.
A causa de les possibles interaccions amb altres mesures es recomana revisar l'exposat en les fitxes corresponents a les mesures relacionades amb la temàtica (veure apartat «Mesures relacionades»).
Informació complementària
Normes de referència
- UNE-EN ISO 19650-1:2019 Organització i digitalització de la informació en obres d'edificació i enginyeria civil que utilitzen BIM (Building Information Modelling). Gestió de la informació en utilitzar BIM (Building Information Modelling). Part 1: Conceptes i principis. (ISO 19650-1:2018).
- UNE-EN ISO 19650-2:2019 Organització i digitalització de la informació en obres d'edificació i enginyeria civil que utilitzen BIM (Building Information Modelling). Gestió de la informació en utilitzar BIM (Building Information Modelling). Part 2: Fase de desenvolupament dels actius. (ISO 19650-2:2018).
- UNE-EN ISO 19650-3:2021. Organització i digitalització de la informació en obres d'edificació i enginyeria civil que utilitzen BIM (Building Information Modelling). Gestió de la informació en utilitzar BIM. Part 3: Fase d'operació dels actius. (ISO 19650-3:2020).
Informació d'interés
- Vicepresidència i Conselleria de Servicis Socials, Igualtat i Vivenda (2023). Requeriments BIM. Digitalització per a la sostenibilitat en l'edificació de la Generalitat Valenciana. Generalitat Valenciana. Consultar
- Vicepresidència i Conselleria de Servicis Socials, Igualtat i Vivenda (2023). Plantilla BEP Requeriments BIM. Digitalització per a la sostenibilitat en l'edificació de la Generalitat Valenciana. Generalitat Valenciana. Consultar
- Vicepresidència i Conselleria de Servicis Socials, Igualtat i Vivenda (2023). Guia de Compra Pública en BIM. Digitalització per a la sostenibilitat en l'edificació de la Generalitat Valenciana. Generalitat Valenciana. Consultar
- Vicepresidència i Conselleria de Servicis Socials, Igualtat i Vivenda (2023). Manual de casos pràctics BIM. Digitalització per a la sostenibilitat en l'edificació de la Generalitat Valenciana. Generalitat Valenciana. Consultar
- Generalitat Valenciana. Portal web BIM de la GVA Consultar
- BIM en 8 punts. Tot el que necessites conéixer sobre BIM. és.BIM. Consultar
- Contracte d'Obres per a la construcció d'un edifici pilot, de 18 habitatges de promoció pública sostenibles i innovadores, al carrer Joaquín Ballester, 17, de València. Edifici Pilot València. Consultar
- Contracte d'obres de construcció d'un edifici pilot de 13 habitatges de promoció pública sostenibles i innovadores en l'Avinguda Caputxins, 32, de Castelló de la Plana, en el marc del Pla de recuperació, transformació i resiliència finançat per la Unió Europea – Next Generation UE. Edifici Pilot Castelló. Consultar
- Contracte de servicis Concurs amb jurat per a la Redacció de Projecte i Direcció Facultativa d'Obra d'Edifici Pilot d'Habitatges situat en carrer Joaquín Ballester, 17 de València. Consultar
- Contracte de servicis: Concurs amb jurat per a la Redacció de Projecte i Direcció d'Obra d'un edifici pilot d'habitatge públic sostenible situat en Carrer Ambaixador d'Irles 32 i Sant Jaume 14 a Alcoi. Consultar
- Contracte de servicis: Concurs amb jurat per a la Redacció del Projecte de Rehabilitació amb ampliació i Direcció Facultativa d'Obra d'un edifici pilot d'habitatge públic sostenible situat en Av. Caputxins, 32 de Castelló. Consultar