Visualització de contingut web

D5—03

PERFILS BIM. FORMACIÓ I/O EXPERIÈNCIA


Tipus de contracte*

Servicis

Obres

Concessió d'obres


Fase del procediment**

Adscripció de mitjans personals

Solvència tècnica

Plec de Prescripcions Tècniques Particulars

Criteris d'adjudicació


* La present mesura pot ser incorporada en els tipus de contracte especificats.

** En funció de les particularitats i de l'abast de l'objecte del contracte, serà necessari valorar en quina fase del procediment de les exposades, és més adequada aplicar la present mesura de digitalització.


Descarregar fitxa


Dubtes o suggeriments?

Si tens algun dubte o suggeriment que ens permeta millorar el contingut d'aquesta fitxa o del portal, no dubtes a posar-te en contacte amb nosaltres accedint al nostre formulari.

Objectiu

Assegurar que els contractes per a la redacció de projectes, execució d'obres i operacions de conservació i manteniment d'edificis incorporen perfils professionals amb capacitat tècnica en matèria de metodologia BIM (de l'anglés, Building Information Modelling), mitjançant l'acreditació de la seua experiència i/o formació. Amb la incorporació d'esta metodologia es garantirà la digitalització i gestió del procés d'edificació d'una manera multidisciplinària, col·laborativa i centralitzada, contribuint a la millora de la qualitat dels projectes, l'optimització de recursos i l'eficiència en terminis i estalvi de costos.

L'experiència o formació exigida haurà de ser raonable, justificada i proporcional a les característiques del contracte, de manera que no limite la participació de les empreses en la licitació. En funció de l'objecte del contracte, incorporar esta mesura en l'adscripció de mitjans personals podria suposar una limitació a la participació. En este cas, es recomana incorporar-la com a criteri d'adjudicació.

El conjunt de normes UNE-EN ISO 19650 establix els requisits d'organització i digitalització de la informació en obres d'edificació i enginyeria civil que utilitzen BIM i com gestionar la informació a utilitzar en BIM en la fase de desenvolupament i durant l'operació (o manteniment) d'actius.

A causa de la terminologia utilitzada en esta mesura es recomana consultar el document Requeriments BIM. Digitalització per a la sostenibilitat en l'edificació de la Generalitat Valenciana (veure apartat «Informació d'Interés»).

Descripció

Els perfils professionals als quals exigir formació i experiència BIM poden ser de caràcter específic o general en matèria de metodologia BIM.

  • Tenen un caràcter específic aquells perfils que assumixen un rol propi de la metodologia BIM, com, per exemple: coordinació BIM, BIM manager, responsable del control de qualitat BIM i/o responsable de disciplina BIM. També el rol per a la supervisió BIM, en el cas que es realitze la contractació d'una assistència tècnica.

  • Els perfils de caràcter general són aquells que assumixen les obligacions i responsabilitats dels agents de l'edificació relacionats en el capítol III de la Llei 38/1999, de 5 de novembre, d'Ordenació de l'Edificació (LOE). Els perfils professionals de caràcter general als quals exigir formació i/o experiència BIM poden variar segons el tipus de contracte, des d'un perfil tècnic de direcció d'obra, direcció de l'execució material o projectista fins a prefectura d'obra o encarregat/capatàs d'obra, fins i tot l'acreditació de la pròpia consultoria de projectes o empresa constructora mitjançant certificació de la gestió de la informació en BIM (UNE-EN ISO 19650-2:2019).

 

DESCRIPCIÓ DE LA MESURA D5-03.1

En funció del rol BIM específic requerit, de l'objecte i abast del contracte, es recomana que els perfils professionals de caràcter específic de la metodologia BIM posseïsquen les competències i/o l'experiència en les següents àrees que estiguen sota la seua responsabilitat:

  • Coordinació BIM: 3 projectes i/o obres amb experiència en el desenvolupament i seguiment del Pla d'Execució BIM (BEP, per les sigles en anglés de BIM Execution Plan); definició de l'Entorn Comú de Dades (CDE, per les sigles en anglés de Common Data Environment); coordinació de model BIM federat i assegurament de la qualitat interna del model; obtenció d'informació 2D, 3D, 4D, 5D, 6D i 7D, durant la redacció dels projectes, execució de l'obra i lliurament de l'edifici; gestió de projectes; Project management; Lean construction.

  • BIM Manager: 3 projectes i/o obres amb experiència en la gestió, coordinació i administració de tot el procés de modelatge d'informació de construció i d'edificació durant la redacció dels projectes, execució de l'obra i lliurament de l'edifici.

  • Responsable de control de qualitat BIM: 3 anys d'experiència en tècniques de control de qualitat dels models i els lliurables segons els estàndards de la metodologia BIM i els establits en el contracte, en projectes i/o obres relacionades amb l'objecte del contracte.

  • Responsable BIM de Disciplina: 3 anys d'experiència en la generació de models digitals en les disciplines d'arquitectura, instal·lacions o estructures; ús de softwares de modelatge BIM; autoria i gestió de models sobre la base d'estàndards oberts openBIM (esquemes de dades IFC, comunicació via BCF, etc); elaboració de lliurables en diferents formats, en projectes i/o obres relacionades amb l'objecte del contracte.

  • Supervisió BIM: 3 contractes complets d'assistència, assessorament i/o consultoria en projectes i/o obres prestant servicis d'assessorament i/o consultoria, de revisió i execució de documents BEP, supervisió i control de la qualitat dels models i lliurables BIM, en projectes i/o obres relacionades amb l'objecte del contracte. Es limitaran els anys entre els quals s'hagen executat els contractes.

En funció del perfil professional de caràcter general requerit per als agents de l'edificació, de l'objecte i abast del contracte, es recomana que els perfils professionals de caràcter general posseïsquen les competències i/o l'experiència en les següents àrees que estiguen sota la seua responsabilitat:

  • Projectista: experiència en la redacció de 3 projectes relacionats amb l'objecte del contracte que comprenguen obra completa (art. 13 LCSP), desenvolupats amb la metodologia BIM. Les funcions del projectista es regulen en l'art. 10 de la LOE. Es limitaran els anys entre els quals s'hagen realitzat els projectes.

  • Direcció d'obra: 3 obres completes amb experiència com a Director d'obra dirigint el desenvolupament de l'obra en els aspectes tècnics, estètics, urbanístics i mediambientals del projecte, llicència i altres autoritzacions, segons les funcions definides en l'art. 12 de la LOE. Les obres hauran sigut gestionades amb la metodologia BIM. Es limitaran els anys entre els quals s'hagen dirigit les obres.

  • Direcció de l'execució de l'obra: 3 obres completes amb experiència en la direcció de l'execució material de les obres i control qualitatiu i quantitatiu de la construcció i qualitat de l'edificat, segons les funcions definides en el art.13 de la LOE. Les obres hauran sigut gestionades amb la metodologia BIM. Es limitaran els anys entre els quals s'hagen dirigit les obres.

  • Prefectura d'obra: 2 obres amb experiència en representació tècnica del constructor en l'obra segons l'art. 11 de la LOE, en obres d'edificació o altres, relacionades amb l'objecte del contracte i amb un import del Pressupost d'Execució Material (PEM) igual o superior al PEM del projecte i/o obra objecte del contracte i executades amb implementació de la metodologia BIM. Es limitaran els anys entre els quals s'hagen executat les obres.

  • Encarregat/capatàs d'obra: 2 obres amb experiència en organització de treballs seguint directrius en la documentació tècnica, descripció dels mètodes i procediments d'execució, planificació a curt termini de recursos i interpretació de plànols i croquis, en obres d'edificació o altres, relacionades amb l'objecte del contracte i amb un import del PEM igual o superior al PEM del projecte i/o obra objecte del contracte i executades amb implementació de la metodologia BIM. Es limitaran els anys entre els quals s'hagen executat les obres.

  • Empresa consultora de projectes: en funció del tipus de contracte, import del contracte o de la complexitat del projecte, haurà de comptar amb certificat de gestió en BIM sobre la base del conjunt de normes UNE-EN ISO 19650 validat per un verificador independent i acreditat. (Només com a solvència tècnica).

  • Empresa constructora: en funció del tipus de contracte, import del contracte o de la complexitat de l'obra, haurà de comptar amb certificat de gestió en BIM sobre la base de la norma UNE-EN ISO 19650-2:2019 validat per un verificador independent i acreditat. (Només com a solvència tècnica).
Es tindrà en compte que, en alguns casos, segons el tipus o l'objecte del contracte, diferents rols poden ser assumits per la mateixa persona, per exemple, el Projectista i el BIM Manager.


Justificació de la mesura

Per al cas de les obres, en la documentació a lliurar es presentarà una relació de les obres executades del mateix tipus o naturalesa al qual correspon l'objecte del contracte en les quals s'acredite haver realitzat les funcions en matèria BIM corresponent a cada rol o agent, expedida pel promotor o la promotora o per l'administració pública destinatària del treball mitjançant certificats de bona execució (art. 88 LCSP) i/o, si és el cas, mitjançant la documentació que acredite el títol de l'obra, objecte i naturalesa (ús), promotor/a, autor/a del projecte, PEM, data d'acta d'inici i data final d'obra.

És recomanable que estos treballs hagen sigut realitzats en els últims 10 anys, anteriors a la data de finalització de lliurament de les ofertes, i que l'import del PEM de les obres acreditades siga igual o superior al PEM estimat del contracte objecte.

Per al cas dels projectes o servicis, en la documentació a lliurar es presentarà una relació dels projectes o servicis del mateix tipus o naturalesa al qual correspon l'objecte del contracte, mitjançant certificat expedit pel respectiu col·legi professional o l'administració pública destinatària del treball, en el qual s'especifique el títol del treball, l'import, la data i el destinatari, públic o privat d'estos.

És recomanable que estos treballs hagen sigut realitzats en els últims 10 anys, anteriors a la data de finalització de lliurament de les ofertes, i que l'import del PEM de les obres acreditades siga igual o superior al PEM estimat del contracte objecte.

Per al cas de la certificació de les consultores i empreses constructores, en la documentació a lliurar, es presentarà la certificació de gestió en BIM sobre la base del conjunt de normes UNE-EN ISO 19650, juntament amb una memòria que descriga els eixos estratègics de la implementació de la metodologia BIM en la gestió empresarial de la consultora i/o constructora. La certificació es trobarà en vigor.

 

DESCRIPCIÓ DE LA MESURA D5-03.2

En funció del rol BIM específic requerit, de l'objecte i abast del contracte, els perfils professionals de caràcter específic de la metodologia BIM hauran de posseir les competències i/o formació en les següents àrees que estiguen sota la seua responsabilitat:

  • Coordinació BIM: arquitecte/a, arquitecte/a tècnic/a, enginyer/a, o titulació equivalent, amb capacitat i formació acreditada en BIM, per a les funcions pròpies de la coordinació BIM; S'haurà de comptar amb un títol de Màster en metodologia BIM o Postgrau reconegut d'almenys 400 hores. 

  • BIM Manager: arquitecte/a, arquitecte/a tècnic/a, enginyer/a, enginyer/a tècnic/a, o titulació equivalent, amb formació específica en BIM Manager; haurà de comptar amb un títol de Màster en metodologia BIM o Postgrau reconegut d'almenys 400 hores.

  • Supervisió BIM: arquitecte/a, arquitecte/a tècnic/a o enginyer/a, enginyer/a tècnic/a, o titulació equivalent, o titulació equivalent, amb formació específica en BIM; es recomana que compte amb un títol de Màster en metodologia BIM o Postgrau reconegut d'almenys 400 hores, però no s'exigirà com a requisit indispensable per a no limitar la competència.

  • Responsable de control de qualitat BIM: arquitecte/a, arquitecte/a tècnic/a, enginyer/a, enginyer/a tècnic/a, o titulació equivalent, o titulació equivalent, amb capacitat i formació acreditada en BIM per a realitzar les funcions pròpies.

  • Responsable BIM de Disciplina: arquitecte/a, arquitecte/a tècnic/a, enginyer/a, enginyer/a tècnic/a, o titulació equivalent, amb capacitat i formació acreditada en BIM per a realitzar les funcions pròpies.

En funció del perfil professional de caràcter general requerit per als agents de l'edificació, de l'objecte i abast del contracte, els perfils professionals de caràcter general hauran de posseir les competències i/o la formació en les següents àrees que estiguen sota la seua responsabilitat:

  • Projectista: arquitecte/a, enginyer/a, o titulació similar, amb la correspondència a nivell 3 del MECES; haurà de comptar amb formació Màster BIM Manager o similar reconegut d'almenys 400 hores.

  • Direcció d'obra: arquitecte/a, arquitecte/a tècnic/a, enginyer/a, o titulació equivalent, amb formació específica en BIM; haurà de comptar amb un títol de Màster en metodologia BIM o Postgrau reconegut d'almenys 400 hores.

  • Direcció de l'execució d'obra: arquitecte/a, arquitecte/a tècnic/a, enginyer/a, enginyer/a tècnic/a, o titulació equivalent, amb formació específica en BIM; haurà de comptar amb un títol de Màster en metodologia BIM o Postgrau reconegut d'almenys 400 hores.

  • Prefectura d'obra: arquitecte/a, arquitecte/a tècnic/a, enginyer/a, enginyer/a tècnic/a, o titulació equivalent, amb formació específica en BIM; haurà de comptar amb un títol de Màster en metodologia BIM o Postgrau reconegut d'almenys 400 hores.

  • Encarregat/capatàs d'obra: títol de graduat/a en educació secundària obligatòria o equivalent i/o títol de tècnic/a en construcció o equivalent, amb formació en competències BIM i/o digitals bàsiques.

Justificació de la mesura

En la documentació a lliurar es presentarà original o còpia compulsada de la documentació acreditativa de la titulació exigida per a cadascun dels perfils professionals o certificats expedits pels Col·legis Oficials de cadascuna d'elles, relatiu a la titulació acadèmica que capacite i la col·legiació professional necessària. Per al màster BIM i cursos en matèria de metodologia BIM s'aportarà extracte de l'expedient acadèmic o document oficial en el qual es relacionen el contingut i les matèries cursades en el programa formatiu.

Es consideren títols universitaris oficials aquells que són validats per la universitat que els concedix i al mateix temps compten amb el reconeixement de l'Estat. Es consideren títols propis els atorgats per la Universitat que els impartix d'acord amb la legislació sobre estudis de postgrau i formació permanent.

El Màster oficial BIM o títol propi d'Universitat haurà de tindre 60 crèdits ECTS o 400 hores com a mínim, segons el tipus de contracte, i el contingut estarà relacionat amb la gestió de projectes i gestió i organització d'obres, gestió de la informació de la construcció o equivalent.

La formació exigida haurà de ser raonable, justificada i proporcional a l'entitat i característiques del contracte, de manera que no limite la participació de les empreses en la licitació. Així mateix, s'aportaran els currículums (CV) i/o, si és el cas documentació que acredite la formació en les diferents àrees.

 


Verificació

En fase d'adjudicació

MESURA D5-03.1

L'òrgan al qual corresponga realitzar l'avaluació de les ofertes comprovarà la justificació de la mesura en la documentació aportada en la fase d'adjudicació. En particular es revisarà que s'haja aportat la relació de treballs, obres, projectes i/o servicis duts a terme, en el període establit per l'òrgan de contractació, així com els certificats en virtut dels articles 88 i 90 de la LCSP. Per a cadascun dels perfils es comprovarà que la documentació acredite la formació i l'experiència, mitjançant titulacions i/o certificats. De la mateixa manera, es comprovarà que l'empresa consultora i/o constructora presenta una memòria sobre la seua gestió BIM i la certificació de gestió en BIM segons el conjunt de normes UNE-EN ISO 19650 validada per un verificador independent i acreditat.

MESURA D5-03.2

La titulació i la formació addicional haurà de ser acreditada en el moment previ a la proposta d'adjudicació definitiva i posterior a l'adjudicació provisional mitjançant els títols o certificacions dels cursos relacionats amb les matèries enunciades.

Els mitjans personals, amb les característiques que s'exigisquen, hauran de ser mantinguts durant tot el termini d'execució del contracte.

En cas de ser necessària la substitució d'algun dels membres de l'equip adscrit a l'execució del contracte per raons degudament justificades, el nou membre haurà de reunir els requisits exigits en el Plec del contracte. Per al cas de substitució dels perfils professionals que hagen obtingut puntuació en l'avaluació d'un criteri d'adjudicació, s'haurà d'acreditar una puntuació igual o superior a l'obtinguda pel membre de l'equip substituït en este criteri d'adjudicació.


En fase de projecte

El responsable del contracte o organisme tècnic de l'administració en qui delegue comprovarà que el personal adscrit al contracte compta amb l'experiència i/o formació prevista en la fase d'adjudicació.


En fase d'execució de l'obra

El responsable del contracte o organisme tècnic de l'administració en qui delegue comprovarà que el personal adscrit al contracte compta amb l'experiència i/o formació prevista en la fase d'adjudicació.



Informació complementària

Normes de referència
  • UNE-EN ISO 19650-2:2019 Organització i digitalització de la informació en obres d'edificació i enginyeria civil que utilitzen BIM (Building Information Modelling). Gestió de la informació en utilitzar BIM (Building Information Modelling). Part 2: Fase de desenvolupament dels actius. (ISO 19650-2:2018).
  • UNE-EN ISO 19650-3:2021. Organització i digitalització de la informació en obres d'edificació i enginyeria civil que utilitzen BIM (Building Information Modelling). Gestió de la informació en utilitzar BIM. Part 3: Fase d'operació dels actius. (ISO 19650-3:2020).
  • Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les Directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, i les seues modificacions i correccions. Text consolidat Consultar
  • Llei 38/1999, de 5 de novembre, d'Ordenació de l'Edificació i les seues modificacions i correccions. Text consolidat. Consultar

Informació d'interés
  • Generalitat Valenciana. Estratègia BIM de la Generalitat Valenciana. Consultar
  • Vicepresidència i Conselleria de Servicis Socials, Igualtat i Vivenda (2023). Requeriments BIM. Digitalització per a la sostenibilitat en l'edificació de la Generalitat Valenciana. Generalitat Valenciana. Consultar
  • Vicepresidència i Conselleria de Servicis Socials, Igualtat i Vivenda (2023). Guia de Compra Pública en BIM. Digitalització per a la sostenibilitat en l'edificació de la Generalitat Valenciana. Generalitat Valenciana. Consultar
  • Vicepresidència i Conselleria de Servicis Socials, Igualtat i Vivenda (2023). Manual de casos pràctics BIM. Digitalització per a la sostenibilitat en l'edificació de la Generalitat Valenciana. Generalitat Valenciana. Consultar
  • Generalitat Valenciana. Portal web BIM de la GVA. Consultar
  • Pla BIM en la Contractació Pública. Comissió interministerial BIM. Consultar
  • Contracte d'Obres per a la construcció d'un edifici pilot, de 18 habitatges de promoció pública sostenibles i innovadores, al carrer Joaquín Ballester, 17, de València. Edifici Pilot València. Consultar
  • Contracte de servicis Concurs amb jurat per a la Redacció de Projecte i Direcció Facultativa d'Obra d'Edifici Pilot d'Habitatges situat en carrer Joaquín Ballester, 17 de València. Consultar
  • Contracte de servici d'assistència tècnica per a la implantació de la metodologia BIM en els projectes i obres pilot de la Direcció General d'Innovació Ecològica en la Construcció. Consultar
  • Rols en organitzacions i projectes que utilitzen BIM. BuildingSmart. Consultar